Іоан Златоуст, Бесіди на Євангеліє від Матвія, Бесіда 34, частини 2-3
Потім, підбадьоривши і піднісши їх, Він знову пророкує небезпеки, окрилюючи їхній дух і підносячи понад усе. Що Він говорить? "Не бійтеся тих, хто вбиває тіло, а душі не можуть убити" (Матв. 10:28). Чи бачиш, як Він ставить їх понад усе? Не тільки вище турбот, лихослів'я, небезпек і наклепів, але переконує їх зневажати те, що найстрашніше - саму смерть, і не просто смерть, але смерть насильницьку. Він не сказав, що ви будете умертвлені, але з властивою Йому величчю відкрив усе, кажучи: "Не бійтеся тих, що вбивають тіло, а душі не можуть убити; а бійтесь більше Того, Хто може і душу і тіло згубити в геєні" (Матв 10:28), що Він і завжди робить, вживаючи у промові протилежність. Що, насправді, Він каже? Ви боїтеся смерті і тому не смієте проповідувати? Але тому саме ви й проповідуйте, що боїтеся смерті. Це вас позбавить істинної смерті. Хоча вас будуть умертвляти, але не згублять того, що у вас є найкраще, хоча б про те і всіляко намагалися. Тому не сказав Він: "душі" не вбиваючих, але: "не можуть убити". Хоча б вони й хотіли це зробити, та не зможуть. Отже, якщо ти боїшся муки, то бійся муки набагато жахливішої. Чи бачиш, що Він знову не обіцяє їм спасіння від смерті, але, допускаючи померти, дарує більше благо, ніж коли б Він не дозволив їм постраждати таким чином? І справді, змусити зневажати смерть - набагато важливіше, ніж звільнити від смерті. Отже, Він не наражає їх на небезпеку, але вивищує над небезпеками, у коротких словах стверджує в них вчення про безсмертя душі, двома-трьома словами насаджує рятівне вчення і втішає їх іншими міркуваннями. І щоб тоді, коли їх будуть умертвляти і заколювати, вони не подумали, що терплять усе тому, що залишені Богом, знову починає мову про Божий промисл, кажучи: "Чи не два малі пташки продаються за асарій? І жодна з них не впаде на землю без волі Отця вашого” (Матв. 10:29). "У вас же й волосся на голові все пораховане" (Матв. 10:30). Що, каже, малозначніше за них? Однак і їх не можна вловити без відання Божого. Він не те каже, що падають за Божим сприянням (це негідно Бога); а тільки те, що нічого не відбувається такого, щоб Йому було невідомо. Якщо ж Він знає все, що тільки відбувається, а вас любить сильніше, ніж батько, - любить так, що й волосся ваше у Нього обчислене, то вам не треба боятися. Втім, сказав це не тому, ніби Бог обчислює волосся, але щоб показати досконалість Божого відання і велике піклування про них. Отже, якщо Бог і знає все, що відбувається, і може зберегти вас, і хоче, то хоч би яким ви не підпадали стражданням, не думайте, що страждаєте тому, що Бог залишив вас. Він не хоче позбавити вас від бід, але хоче змусити вас зневажати біди, тому що в цьому і полягає справжнє звільнення від бід. Отже, “не бійтеся ж: ви кращі за багатьох малих птахів” (Матв. 10:31). Чи бачиш, що тоді страх уже опановував їх? Він знав таємні думки. Тому й додав: "не бійтеся" їх. Якщо вони й здолають, то здолають лише найгірше, тобто тіло, яке хоча б вони й не вбивали, все одно природа зруйнує.
Таким чином, вони не владні і над тілом, але воно залежить від природи. А якщо ти боїшся цього, то мусиш тремтіти, маєш боятися набагато більшого - Того, Який може і душу і тіло занапастити в геєні. Він хоч і не каже прямо, що є Той самий, Який може занапастити душу і тіло, але з вищесказаного вже показав, що Він є Суддя. А нині в нас буває протилежне: Того, Хто може занапастити душу, тобто покарати нас, ми не боїмося, а від тих, хто вбиває тіло - тремтимо; Бог може згубити і душу і тіло, а люди не тільки не можуть згубити душі, а й тіла; хоча вони і незліченним карам піддають тіло, але через те роблять його тільки славетнішим. Чи бачиш, як Він показує подвиги легкими? Смерть сильно потрясла їхню душу, обіймаючи їх страхом тому, що не була ще зручною для подолання, і ті, які повинні були зневажати її, ще не сподобилися благодаті Святого Духа.
Немає коментарів:
Дописати коментар