Випадково натрапив на інтерв'ю Порошенка
українським журналістам (чи вірніше - журналісткам)
на Прямому каналі. Спочатку я почав себе запитувати:
сьогодні що - День Незалежності, Новий Рік, День
Матері, 8 Березня? А якщо ні, то в честь чого таке
благородне волевиявлення і явлення? Придивився
ближче - ні золотих годинників, ні позолочених крісел - тобто ніякого пафосу. Тобто вигляд загалом -
мрія виборця-демократа. Але за кожну мрію потрібно
платити, і схоже, що від нас теж скоро забажають
оплати виборчою довірою, принаймні - на цьому
напрямку почали глибинно працювати.
Що ж до самої розмови, то я висловлю лише деякі
загальні враження. Основне моє враження ґрунтується
на певному монетизованому сприйнятті політичного і
виборчого процесів. Більш поширено говорити, що
вибори - це випробування довіри до політиків. Це
правильно, але що саме ми довіряємо політикам,
яким довіряємо, - це часто замовчується.
Монетизоване сприйняття політичного процесу
визначає, що на виборах ми довіряємо політикам
гроші, і не просто гроші, а дуже багато грошей. Гроші
це державні - тобто наші гроші, а найбільше навіть -
гроші найбільших платників податків. І кожен власник
заводів-пароходів перед виборами думає: кого мені
вибрати і куди тим інвестувати оці мої податкові гроші
- на лікарні, школи та іншу благодійність чи, не дай
боже, на розвиток конкуренції в контрольованій мною
галузі економіки? Тобто бізнес краще розуміє, що
вибори - це вибір між інвестиційними проектами. Але
значною мірою сумний висновок полягає у тому, що
інвестиційність виборчого процесу залишається такою
навіть для тих виборців, хто цієї інвестиційності не
розуміє чи не приділяє їй уваги.
Порошенко багато приділив уваги успіхам на
зовнішньополітичному напрямку: асоціація з ЄС,
безвіз, санкції і підтримка України у боротьбі проти
агресії Москви. На основі цих успіхів Порошенко
робить висновок, що цей напрямок загалом є
успішний, і що потрібно форсувати зусилля у тому ж
напрямку. Загалом передвиборче повідомлення
Порошенка я зрозумів так: оберіть мене (і мою
партійну групу підтримки) на другий термін, і я вас
приведу в ЄС і НАТО. І тут вже повіяло пафосом. Петро
Олексійович, звісно, виклав свої "підтверджуючі
матеріали": мовляв, про асоціацію, санкції проти Росії,
про безвіз теж ніхто не вірив, але ми - змогли, і зможемо
надалі. Воно ніби і правда, але чомусь про те, що не
змогли за два тижні завершити АТО, що не змогли
втримати гривню і про загалом не дуже райдужні
економічні перспективи Петро Олексійович не згадав.
Можна сказати, що то були форс-мажорні обставини,
але на це можна відповісти, що форс-мажорні
обставини нікуди не поділись: Росія сильна буде
шкодити сильно, Росія ослаблена буде шкодити
відчайдушно. І зовсім не відомо, куди наш форс-мажорний сусід вдарить наступного разу - чи не
спрямує він його саме на дипломатичний напрямок,
бо здобутки територій вони вже мають, і цим
здобуткам вони хочуть надати фіксації через певний
відпочинок і стабілізацію? Досить ймовірно. І незрозуміло, з чого має пощастити Порошенку.
З інвестиційної точки зору така політична лінія
видається занадто ризикована. Ризик в інвестиціях - це
річ не заборонена, але вимагає певних меж: найбільш
здоровим вважається рівномірний розподіл інвестицій
між ризикованими і неризикованими. При такому
розподілі є достатнє місце для ініціативи, але
залишається і достатня подушка безпеки. Особливість
зовнішньополітичних спрямувань країни полягає у
тому, що вони в сучасних глобальних умовах стають
часто визначальними і стосуються, відповідно,
більшості фінансів країни. І якщо це спрямування
ризиковане і форсоване, то піддається значному
ризику вся країна. Але де ж тоді наша подушка
безпеки? Можна пофантазувати, що ми ніби вже в ЄС і
НАТО, але, панове, чи гоже відповідальним політикам
так жартувати з виданням бажаного за дійсне? Для
мене особисто зовнішньополітичний напрямок щодо
вступу в ЄС і НАТО теж видається безальтернативним,
але чи варто його форсувати і тим надмірно дратувати
наших опонентів чи супротивників - я глибоко
сумніваюсь. І, на жаль, наша внутрішня соціально-економічна і навіть гуманітарна ситуація сама по собі є
достатньо ризикова, що загрожує протестами,
смутами і дестабілізаціями, і тому додавати до неї ще
ризик зовнішньополітичний і тим заганяти країну в
зону значного ризику без значних подушок безпеки -
це видається безвідповідально. Те, що наші політики
схильні ризикувати державою, - це не дивує, але свої особисті
гроші вони в Сомалі не інвестують. Наша втрата
територій - це теж наслідок надмірних ризиків
Януковича, який, між іншим, теж докладав зусиль до
євроінтеграційних процесів, але погорів він на іншому
- на невизначеності. Невизначеність - це теж ризик, як і
форсування без сприятливих обставин.
Мабуть, менша помилка, яку часто допускають наші
політики, - це я б назвав нерозрізнянням особистого
простору. Є така приказка: тримай друзів близько, а
ворогів - ще ближче. Але і друзів, і ворогів треба
приймати в гостинній кімнаті чи на кухні, а якщо ви
впускаєте друга чи ще гірше - ворога, умовно кажучи,
під ковдру до своєї дружини - це вже до добра не
призведе, бо це означає, що ви людина несамостійна і
безпринципна, в якої власного особистого життєвого
простору, доступ до якого заборонений друзям і
ворогам, нема, і вас можна
використати як ганчірку. В політичному розумінні це
означає почуття певної національної гідності і права
самому розбиратись у власній країні без страхітливого
озирання на поради зовнішніх друзів чи форс-мажорних по життю сусідів.
Але це вже трохи лірика, а проза наша - це ті ж 200$
середньої заробітної плати. І це - наша худенька
подушка безпеки, яка не дозволяє нам багато
вдаватись до ризикованих проектів і ризикувати
державою. Гуманітарно Україну теж важко назвати
державою високого рівня стабільності. Нестабільні
держави ЄС і НАТО не потрібні. Гуманітарна
стабілізація передбачає вирішення конфліктних
гуманітарних питань. Можливо, не найбільш візуально
велика, але, я б сказав, отруююча є проблема
церковних конфліктів. Для її вирішення теж потрібна
політична воля. Це великий брехливий міф, що
держава не може втручатись в життя релігійних
організацій: держава може втручатись в усі сфери
життя людей, якщо це сприяє загальному розвитку і
спільному благу. Але буде значна протидія, яка
вимагає моральної чистоти і відкритості влади. Так
само і в економіці, яку можна вважати певним
числовим відзеркаленням релігійної і світської
культури. Тому я б хотів бачити у владі тих людей, які
форсували саме ці більш доступні і тому менш
ризикові для нас напрямки, і саме за такі проекти я
готовий віддавати свою виборчу інвестицію. А
прізвища для мене великої ролі не грають.
Немає коментарів:
Дописати коментар